*Αλληλεπίδρασις*

Το παιδί επίκεντρο στη συστημική προσέγγιση

Η διάρκεια του σεμιναρίου είναι 1 έτος και γίνονται 3ωρα μαθήματα σε εβδομαδιαία βάση. Στα πλαίσια της συστημικής θεώρησης το σεμινάριο θα επικεντρωθεί στο παιδί όταν υπάρχουν: δυσκολίες στη συμπεριφορά, δυσκολίες στην προσοχή, στη μάθηση, διαζύγιο, πένθος, υιοθεσία, νοητική υστέρηση, αυτισμός και άλλα.

Θα εξεταστεί η θέση του παιδιού στο δίκτυο των σχέσεων και πώς η διαχείριση των σχέσεων/ αλληλεπιδράσεων μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση / εξέλιξη των σχέσεων του παιδιού με τους σημαντικούς άλλους της ζωής του (οικογένεια, σχολείο, παρέα) και να επιδράσει ακόμα και στα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας και της μάθησης του.
Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα απευθύνεται σε επαγγελματίες στο φάσμα της υγείας (ψυχίατροι, παιδίατροι, νοσηλευτές, ψυχολόγοι), της κοινωνικής εργασίας, της εκπαίδευσης (νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές), της δικαιοσύνης, των ανθρωπιστικών σπουδών, τελειόφοιτους φοιτητές των αντίστοιχων σχολών, βρεφονηπιοκόμους κλπ. που ενδιαφέρονται να εμπλουτίσουν τον τρόπο αντίληψης των ιδιαίτερων αυτών συνθηκών τις οποίες αντιμετωπίζουν το παιδί και η οικογένεια του αλλά και αποκτήσουν εναλλακτικούς τρόπους παρέμβασης σε αυτές.

Μέσα από την πρακτική εφαρμογή με κλινικές περιπτώσεις, προσομοιώσεις, προφορική εποπτεία σε περιστατικά των εκπαιδευομένων, παιγνίδια ρόλων, βιωματικές ασκήσεις θα εξεταστεί η συστημική θεωρητική σκέψη και η εφαρμογή της σε δυσκολίες και προβλήματα.
Θεματικοί άξονες:
Βασικοί θεματικοί άξονες είναι:
  • Εισαγωγή στη θεωρία της συστημικής /οικογενειακής θεραπείας
  • Γενικές αρχές συστημάτων και η εφαρμογή τους στην οικογένεια.
  • Σημεία μετάβασης στον κύκλο ζωής της οικογένειας
  • Η θέση του παιδιού
  • Τα όρια στην οικογένεια με παιδί με αναπηρίες και σε οικογένειες που βρίσκονται σε ειδικές συνθήκες .
  • Το παιδί με αναπηρίες ως ο “αποδιοπομπαίος” τράγος της οικογένειας.
  • Το γονεϊκό παιδί σε οικογένειες με εξαρτήσεις και σε οικογένειες που έχουν μέλος με αναπηρία.
  • Πότε και πώς τα παιδιά συμμετέχουν σε θεραπευτικές οικογενειακές συνεδρίες.
  • Κρίσεις στον κύκλο ζωής της οικογένειας (πένθος, διαζύγιο, ανασυσταμένες οικογένειες κ.λ.π.)
  • Η πρώτη συνεδρία -Αξιοποίηση της παρουσίας των παιδιών.
  • Βασικές σχολές συστημικής σκέψης και η θεώρησή τους για την θεραπευτική αντιμετώπιση των παιδιών (στρατηγική, Μιλάνου, Bowen, Minuchin, Madanes).
  • Μέθοδοι και τεχνικές οικο-συστημικής διαχείρισης συμπεριφοράς .
  • Οικογένεια με παιδί με ειδικές ανάγκες .
  • Μαθησιακές δυσκολίες, αναπηρίες : χαρακτηριστικά στην προσωπικότητα και στη μάθηση, σχέσεις μέσα στην οικογένεια και το σχολείο, αντιμετώπιση προβλημάτων.
  • Εφηβεία , υιοθεσία, σχολική φοβία/άρνηση: συμπεριφορά στα διάφορα πλαίσια, σχέσεις που αναπτύσσονται, αντιμετώπιση προβλημάτων .